JavaScript är avstängt! För att laholm.se ska fungera korrekt behöver er webbläsare stödja JavaScript.
Du är här: Start / Verktyg / Lättläst / Social service / Hjälp till funktionshindrade / Personlig assistans

Laholms kommuns arbete med covid-19

Klicka här för att ta del av uppdaterad information

Personlig assistans

En personlig assistent hjälper personer
som har ett funktionshinder.

Du kan få hjälp med att klä på dig,
äta eller hjälp så att andra förstår vad du säger.

Du kan få större frihet och en chans
att bestämma mer i ditt liv.

En handläggare bestämmer
hur många timmar personlig assistans
du kan få varje vecka.

Kontakta kommunen eller försäkringskassan
för att göra en ansökan.

Inskriven i LSS

För att ha rätt till personlig assistans
måste du vara inskriven i Lagen om stöd och service (LSS).

Du som har personlig assistans
får säga vad du tycker om personen
som ska arbeta med att hjälpa dig.

Via länk på denna sida kan du
läsa mer om personlig assistans.

Via länk kan du också ansöka
om personlig assistans.

Kommentera sidan

Innehållsansvarig: Annika Lindblad
Sidan granskad den 3 februari 2020