Sök Kontakt

Trygghet i hemmet för äldre

För att du ska känna dig trygg hemma kan du ansöka om trygghetskamera och trygghetslarm. Du kan även boka fixartjänst. Här finns mer information.

Trygghetslarm

Vill du bo kvar hemma men känner att du behöver lite hjälp ibland, då kan trygghetslarm vara något för dig. Larmet gör det enkelt att få kontakt med personal dygnet runt. Allt för att du ska känna dig trygg!

Du kan använda trygghetslarmet om du till exempel ramlar, blir sjuk eller känner dig orolig och inte kan få hjälp på annat sätt. Om det är en akut situation ska du istället ringa 112.

Så fungerar ett trygghetslarm

När du har fått ett trygghetslarm så får du en larmknapp att bära som ett armband eller ett halsband. Det följer även med en basenhet och ett digitalt dörrlås. Basenheten placeras i din bostad och fungerar som en högtalartelefon. Behöver du hjälp trycker du på larmknappen. Larmcentralen svarar på ditt larm genom basenheten. Larmcentralen meddelar hemtjänstpersonalen som kommer hem till dig för att hjälpa dig. Trygghetslarmet fungerar bara i ditt hem.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Ett trygghetslarm kostar 376 kr/månad för 2023. Avgiften ingår i maxtaxan.

Trygghetskamera

Trygghetskamera är en digital tjänst för ökad trygghet och ro på natten. Med kameran kan personalen titta till dig på natten, utan att störa din sömn.

Så fungerar en trygghetskamera

Trygghetskameran gör korta kontroller, ungefär 30 sekunder långa, vid förutbestämda tider enligt dina behov. Den hjälper personalen på trygghetscentralen att se om du sover tryggt i din säng eller om något hänt.

Om du inte syns i kameran under kontrollen, gör de en ny kontroll inom 10 minuter. Om du fortfarande inte syns, skickar de hemtjänstpersonal till dig.

När trygghetskameran installeras, byter de ut ditt nuvarande låsvred på insidan av din dörr till ett batteridrivet låsvred. Du använder din vanliga nyckel när du låser upp.

Hemtjänsten och vårdpersonalen använder en digital nyckel som finns i deras mobiltelefoner. Den digitala nyckeln är bara för personalen och är personlig. Tekniken kräver att personalen är nära din dörr för att kunna öppna den, och det syns ingen förändring på dörrens utsida.

Vad kostar en trygghetskamera?

En trygghetskamera kostar 376 kr/månad för 2023. Avgiften ingår i maxtaxan.

Så ansöker du om trygghetskamera och trygghetslarm

Trygghetskamera och trygghetslarm kräver biståndsbeslut. Du ansöker genom att kontakta Socialkontoret, antingen via telefon eller genom att fylla i ansökningsblanketten.

Blankett för ansökan om trygghetslarm och trygghetskamera Länk till annan webbplats.

Kontaktuppgifter för trygghetskamera, trygghetslarm och digitalt lås

Larmgruppen

Fixartjänst

Om du är 67 år eller äldre och behöver praktisk hjälp i ditt hem, så finns vi här för dig. Genom vår fixartjänst kan vi stötta dig med uppgifter som kan vara svåra att hantera själv. Vårt mål är att öka din trygghet som äldre och förebygga fallolyckor.

Vi hjälper dig att

• byta glödlampor, säkringar och batterier (upp till 5 st)
  • montera gardiner, gardinstänger och tavlor (upp till 5 st)
  • säkra lösa sladdar
  • hämta föremål från vinden eller källaren (upp till 5 st)
  • pumpa däck till elrullstol eller vanlig rullstol
  • kontrollera brandvarnare och byta batterier (upp till 5 st).

Vad kostar det att beställa fixartjänst?

Fixartjänsten är kostnadsfri.

Så beställer du fixartjänst

Nu kan du enkelt beställa fixartjänst via vår e-tjänst. Du kan antingen beställa för dig själv eller för någon annan.

E-tjänst - Beställa fixartjänst Länk till annan webbplats.

Om du inte har e-legitimation (krav i e-tjänsten) kan du beställa fixartjänst genom att kontakta Medborgarservice.

Vi återkommer till dig inom fem dagar efter din beställning för att boka in ett besök. Vi strävar efter att genomföra besöket inom 14 dagar efter beställningen.

Fixartjänsten utförs av personal från hjälpmedelsservice och vi har tystnadsplikt.

• Vi utför inte arbete som kräver yrkeskompetens, såsom elinstallationer eller VVS-arbeten.
  • Våra tjänster konkurrerar inte med befintliga företag.
  • Du måste vara folkbokförd i Laholms kommun för att använda tjänsten.
  • Tjänsten ska kunna utföras av en person.
  • Vi erbjuder tjänsten högst varannan vecka.
  • Du står för nödvändigt material.

Kontakta Laholms kommun

Stängt just nu. Öppnar klockan 08.00

Synpunkter, klagomål och förbättringsförslag

Har du synpunkter på eller är missnöjd med verksamheten inom socialnämndens områden?
Berätta det för oss! Att ta tillvara dina synpunkter är ett viktigt led i vårt kvalitetsarbete.

Blankett för synpunkt, klagomål och förbättringsförslag Länk till annan webbplats.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad:  |  Senast uppdaterad:

Innehåll på sidan