Varje fastighet ska ha ett avfallsabonnemang och betala avgifter enligt kommunens avfallstaxa. Avfallstaxan är beslutad av kommunfullmäktige och enligt lag ska hushållsavfall hämtas vid alla bebodda fastigheter i kommunen.
Avfallshanteringen är avgiftsfinansierad och inte skattefinansierad, alltså inga skattepengar används.
Avfallsavgiften består av två delar:
Förenklad avfallstaxa - Villa och Fritidshus Pdf, 860.8 kB.
Förenklad avfallstaxa - Flerbostadshus och Samlokaliserade verksamheter Pdf, 896.4 kB.
Renhållningsordningen styr hur avfallet ska hanteras medan avfallsplanen innehåller mål och åtgärder för avfallshanteringen i just din kommun.
Enligt miljöbalken ska alla kommuner ha en renhållningsordning som antagits av kommunfullmäktige. Renhållningsordningen består av avfallsplan och föreskrifter för avfallshantering, även kallad avfallsföreskrifter. I avfallsföreskrifterna ska det framgå hur kommunen fullgör sina skyldigheter på avfallsområdet och vilka fastighetsinnehavare som omfattas.
Avfallsplanen är en plan med mål och åtgärder med lokala föreskrifter som gäller i fyra år. Målen och åtgärderna ska bidra till att avfallet i kommunen minskar och att det avfall som slängs blir mindre farligt för miljön och människors hälsa.
Planen förklarar reglerna för sortering, kraven på fastighetsägaren, när du kan ansöka om undantag och mycket annat.
Avfallsplan del 1, policy, strategi och riktlinjer Pdf, 530.8 kB.
Avfallsplan del 2, föreskrifter för avfallshantering Pdf, 770.1 kB.
Ditt avfall hämtas vanligtvis året runt på fast schemalagd dag som beror på vilket område du bor i.
Kärl 1 - varannan vecka, 10 gånger under perioden vecka 17/18–35/36.
Kärl 2 - var 4:e vecka, 6 gånger under perioden vecka 16/17/18/19–36/37/38/39.
Utanför tömningsperioden ingår två budade tömningar av kärl 1 och en tömning av kärl 2. Dessa ringer du själv och beställer när de behövs. Tömningen utförs sen när man kör ordinarie runda för området.
För mer information om när dina kärl töms, kontakta vår kundtjänst.
Du kan även anmäla dig till vår SMS-tjänst och får då en liten påminnelse dagen innan tömning.
Anmälan för SMS-avisering - Flerfackskärl
Om ni är två eller tre grannar med lite avfall och med närliggande fastigheter, kan ni ansöka om att få dela flerfackskärl.
För att få en beviljad ansökan gäller följande:
Grundavgiften betalas av var fastighetsägare medan hämtningsavgiften fördelas på antalet fastighetsägare.
Ansökan om gemensamma flerfackskärl Länk till annan webbplats.
Du som ägare eller förvaltare till flerbostadshus eller en bostadsrättsförening ansvarar för att avfallshanteringen fungerar i fastigheten. Det innebär till exempel att du måste se till att det finns tillräckligt många och tillräckligt stora avfallsbehållare för de olika typerna av avfall som samlas in.
I ansvaret ingår också att informera de boende om hur de ska sortera sitt avfall.
Både hushåll och verksamheter måste sortera ut sitt matavfall och slänga i särskilda papperspåsar. Kommunen tillhandahåller påsar som du själv hämtar på Ahla återvinningscentral. Även förpackningsavfall som plast, papper, metall, ofärgat- och färgat glas ska sorteras ut. Det avfall som blir kvar kallas för restavfall. Det är normalt sett det som slängs i den vanliga soppåsen.
Alla hushåll är skyldiga att sortera sitt avfall. Förpackningsavfall kan i dag lämnas på återvinningsstationen om det inte finns ordnad insamling i anslutning till bostaden.
Sortering av förpackningar i eller i nära anslutning till bostäder blir obligatoriskt från 1 januari 2026. Det kallas för fastighetsnära insamling, eller FNI.
Fastighetsägaren ansvarar för att det finns en fungerande insamling av sorterat avfall och att det kan hämtas på ett bra sätt. Förpackningsavfallet ska hämtas av en entreprenör som är auktoriserad av kommunen.
Börja redan nu att planera för den utökade avfallssorteringen. Utrymmet som används i dag kanske behöver byggas ut eller ordnas på annat sätt för att det ska fungera med fler kärl.
Det är upp till dig som fastighetsägare att bestämma följande:
Du kan läsa mer om de olika abonnemangen och vad de kostar i avfallstaxan.
För att bedriva torghandel och tillfällig verksamhet på till exempel stranden, krävs det tillstånd innan du kan beställa abonnemang för ditt avfall.
Här kan du läsa allt som gäller för torghandel och tillfällig verksamhet
0430-153 42
Knappval 1 - Ohlssons i Landskrona
Måndag-fredag klockan 8-16
Frågor om utebliven hämtning av hushållsavfall. Beställning av sophämtning och grovavfall. Övriga frågor gällande hushållsavfall.
laholm.renhallning@ohlssons.se
Knappval 2 - Petterssons Miljöåkeri AB
Måndag-fredag klockan 8-16
Beställning/avbeställning och frågor gällande slamtömning.
Knappval 3 - Laholms kommun - Avfallsservice
Måndag-fredag klockan 9-12
Ägarbyte, abonnemangs- och fakturafrågor.
Knappval 4 - Ahla återvinningscentral
Måndagar och torsdagar klockan 9.30-18
Tisdag, onsdag och fredag klockan 9.30-16.30
Lördagar klockan 9.30-15
Kom i kontakt med personal om du har frågor inför ditt besök på återvinningscentralen.
Publicerad: | Senast uppdaterad: